5 koncepcji planów treningowych od 5 topowych trenerów CrossFitu.

5 koncepcji planów treningowych od 5 topowych trenerów CrossFitu.

Istnieje wiele metod i sposobów na trenowanie różnych elementów wchodzących w zakres CrossFitu. Prezentujemy Wam poniżej 5 punktów widzenia na sposób trenowania, pochodzących od 5 różnych trenerów.

Każdy kto trenuje musi mieć program i plan treningowy. Może jeszcze o tym nie wie, ale musi.

BEN BERGERON

Jeżeli chodzi o trenowanie, to Ben cieszy się reputacją specjalisty wysokiej klasy. Jest Head Coachem CrossFit New England i prowadzi program treningowy ‘Competitors Training’. Ben ma ponad 20-letnie doświadczenie w byciu trenerem, z tego 10 lat był trenerem CrossFitu. Lista znanych zawodników i teamów, z którym współpracował jest bardzo długa, a na niej można zaleźć takie nazwiska i teamy jak: – Katrin Tanja Davidsdottir (1st in 2015), – Chris Spealler, – Lindsey Valenzuela,

– Team Crossfit New England (2nd in 2013).

Wśród osób, które nas lubią i udostępnią publicznie wpis na swoim profilu na Facebooku, rozdamy 3 t-shirt firmy Ground Game, ale to nie wszystko … jest coś jeszcze poniżej.

Stań się trójgłowym potworem

Bergeron twierdzi, że jak crossfitter powinieneś stać się trójgłowym potworem. Ta metafora obrazuje, trzy treningowe przestrzenie, nad którymi powinieneś pracować:

  • Siła.
  • Umiejętności/technika.
  • Wytrzymałość i kondycja.

Twoim celem jest karmienie (poprawianie) wszystkich trzech głów w tym samy czasie – każdego miesiąca, tygodnia i dnia. Jeżeli masz poważne braki, w którejś przestrzeni (jedna głowa jest mniejsza od pozostałych), musisz ją karmić tak długo, aż będzie tak duża jak pozostałe głowy.

Szablon treningowy

Bergeron korzysta z tygodniowych szablonów we współpracy ze swoimi zawodnikami, dostosowuje się do ich indywidualnych potrzeb, celów i możliwości. W treningu przez cały tydzień znajdują się couplets i triplets, a ciężkie treningi są raz lub dwa razy na tydzień.

Poniżej szablon tygodniowy z listą rodzajów treningów, dla każdego kto myśli poważnie o Open:

Poniedziałek: Wytrzymałość i kondycja, dwubój olimpijski, gimnastyka.

Wtorek: Wytrzymałość i kondycja, siła, wiosłowanie.

Środa: Wytrzymałość i kondycja, dwubój olimpijski, gimnastyka.

Czwartek: Odpoczynek.

Piątek: Wytrzymałość i kondycja, siła, wiosłowanie.

Sobota: Wytrzymałość.

Niedziela: Odpoczynek.

Wywiad z Ben Bergeronem 

JAMI TIKKANEN 

CrossFit athletes. It is designed to help Crossfitters achieve their full potential in the Sport of Fitness.

Jami znany jest przede wszystkim z bycia trenerem dwukrotnej zwyciężczyni CrossFit Games, Annie Thorisdotti i prowadzenia programu treningowego ‘The Training Plan’.

Carl Paoli opisał program treningowy Jamie`go jako drogowskaz do bycia atletą. Dla Jamiego priorytet to skill (technika) i progresja w wykonywanym ruchu. Nawet zawodników, którzy są już na bardzo wysokim poziomie, zachęca do powrotu do fundamentów, zweryfikowania podstawowych ruchów i ich przećwiczenia.

Jego programowanie dla crossfitterów opiera się na programie SPP (Specific Physical Preparedness). Program jest tak skonstruowany, aby crossfitterzy osiągnęli swój pełny potencjał w zakresie sprawności fizycznej.

Nieważne jak duży masz silnik czy bak paliwa, kiedy jedzie nieefektywnie, nie wykorzystujesz pełnej mocy, a Twoja jazda jest mało wydajna. The CrossFit Games wygrywali Ci, którzy łączyli największą objętość z najbardziej efektywnym i wydajnym ruchem.

Siła.
Tikkanen koncentruje się na nauce różnych komponentów siły włączając (nie ograniczając się do) w to: – siłę maksymalną, – siłę eksplozywną,

– siłę dynamiczną.

Dla lubiących nas i tych, którzy udostępnią ten wpis publicznie na swoim profilu na Facebooku mamy jeszcze dodatkowo do rozdania 2 T-Shirty od Unbroken. Wszystkie niespodzianki rozdamy 18/09. 

CHRIS HINSHAW

Chris Hinshaw to były pływak i zawodowy triathlonista, dwukrotny członek kadry narodowej Stanów Zjednoczonych na zawody Hawaiian Ironman, zdobywca drugiego miejsca w jednym z najtrudniejszych Ironmenów na świecie – Hawaiian Ironman World Championships, w mistrzostwach świata w Kanadzie zdobył również drugie miejsce, a w Ironman Brazil zwyciężył. Jednym słowem: Chris biega przede wszystkim długie dystanse i bazuje na wydolności tlenowej. Od 7 lat uprawia też CrossFit i zauważył jedną rzecz: że ta forma wysiłku wyleczyła go z wielu kontuzji, które były efektem ekstremalnego eksploatowania organizmu przez lata treningów i startowania w zawodach.

Jako trener od przygotowania wytrzymałościowego w NorCal CrossFit, współpracuje z wieloma słynnymi crossfitterami takim jak: – Jason Khalipa, – Rich Froning, – Camille Leblanc-Bazinet, – Katrin Davidsdottir, – Mat Fraser,

– Julie Foucher.

Chris w wyjątkowy sposób podszedł do treningu ze swoimi zawodnikami. Zaczął z nimi trenować podstawy i nie odpuszczał, kazał im robić elementarne ćwiczenia. W video poniżej wyjaśnia w jaki sposób przeniósł swoje doświadczenie zawodnicze i psychiczną wytrzymałość nabytą przez lata startów w zawodach na treningi z zawodnikami, których prowadzi.

Wywiad z Chris Hinshaw

KELLY STARRETT

Kelly to ekspert od mobility, założyciel MobilityWOD. Z CrossFitem związany od samego początku, pomagał w otwarciu San Francisco Crossfit, jednego z pierwszych 30 CrossFit boxów i od 2005 udowadnia w swoich materiałach (seminaria, kanał You Tube, książki), że jeżeli ludzie tylko zrozumieją mechanikę ruchu swojego ciała, to ogromna większość kontuzji ortopedycznych jest do uniknięcia i wcale nie musi się przydarzyć.

Dla Kellyiego ruch i mechanika ruchu to serce CrossFitu, konsekwentna i regularna praca nad mobilnością zwiększa twój potencjał sprawności fizycznej, pozwala zapobiegać kontuzjom oraz sprawi, że pozbędziesz się bólu.

ERIK LAU KELNER

Eryk prowadzi projekt Weightlifting 101, który specjalizuje się w dwuboju olimpijskim w kontekście ciężarów w CrossFicie. Niewątpliwie mocne podstawy dwuboju, budowane na bazie snatch i clean & jerk są niezbędne aby zostać dobrym crossfitterem, ale jeszcze bardziej istotne jest, aby te podstawy miały charakter funkcjonalny i uniwersalny. Przykład: zrobienie jednego 1 RM snatch ma się zupełnie nijak do zrobienie tego samego Snatch, ale po biegu na 5 km, czy zrobieniu 30 snatchy na czas.

Ekstra:

Lista najpopularniejszych programów treningowych:

Plany treningowe cz. 2 https://goo.gl/0zmO0s

Plany treningowe cz. 1 https://goo.gl/ZM9gXx

Źródło: https://www.boxrox.com/5-programming-concepts-5-top-crossfit-coaches/

Gregory Wega