W ostatnim tygodniu przyszedł do naszego boxa nowy klient, który ćwiczył CrossFit przez ostatnie 6 miesięcy, a mimo to nie był w stanie zrobić poprawnej pompki. To skłoniło mnie do zadania sobie pytania: „Co on faktycznie robił przez te 6 miesięcy?”, bo na pewno nie były to pompki. Nie sądziłem też, że wina leżała po stronie gościa, ale raczej po stronie boxa, w którym ćwiczył.

Facet płacił niemało pieniędzy z przekonaniem, że otrzyma w zamian wysokiej jakości usługę. Niestety, jego box zawiódł.

Na rynku, na którym podaż usług jest wysoka, klient ma wybór, bardzo duży wybór. Jeżeli jesteś niezadowolony, możesz w każdej chwili zrezygnować i przenieść się gdziekolwiek chcesz. Dlatego też opiszę 11 wskazówek, które pomogą Ci odpowiedzieć na pytanie, czy trenujesz w dobrym boxie.

1. Cel

Po wstępnej prezentacji i podstawowych pytaniach, musisz mieć okazję do przedyskutowania twoich celów z członkami grupy trenerskiej. Zanim zaczniesz jakikolwiek trening, trener powinien zadać Ci kilka pytań. Dlaczego tutaj jesteś? Co chcesz osiągnąć? Kiedy będziesz wiedział, że osiągnąłeś swój cel? Trener powinien wysłuchać z uwagą to co masz do powiedzenia.

2. Zakres, jakość i precyzja ruchu

Jak wygląda jakość i precyzja Twoich ruchów w trakcie ćwiczeń? Trener powinien zapytać Cię o stan Twojego zdrowia, m.in. o kontuzje i dolegliwości oraz ocenić Twoją elastyczność i zdolność wykonywania poprawnych ruchów. W celu osiągnięcia pełnego zakresu ruchu stosuje się progresję i skalowanie ćwiczeń. Czy Twój trener zalecił Ci ćwiczenia na mobilność stawów oraz rozciąganie, żebyś mógł wykonywać pełen zakres ruchu?

3. Program dla początkujących

Ominąłeś zajęcia dla początkujących i zostałeś wrzucony na głęboką wodę, na zajęcia dla średniozaawansowanych? Jest to nie tylko niebezpieczne dla Ciebie, ale również dla pozostałych ćwiczących. Poza tym, z jednej strony takie działanie jest brakiem zapewnienie nowemu ćwiczącemu ćwiczeń odpowiednich do jego poziomu, z drugiej strony naraża innych ćwiczących na zaniedbanie i brak wystarczającej uwagi poświęconej innym ćwiczącym.

Udział w zajęciach dla początkujących ma na celu przede wszystkim ocenienie Twoich możliwości oraz ograniczeń. Przygotowanie odpowiedniego programu dla początkujących pokazuje, że trenerzy właściwie rozpoznali Twoje potrzeby, a także chcą abyś osiągnął sukces w swojej crossfitowej podróży.

4. Struktura i urozmaicenie programowania

O jakości Twojego CrossFit boxa decyduje też zdolność programowania treningów przez Twoich trenerów. Program na siłę nie musi być od razu programem Smolova lub Westside Barbell, ale powinieneś robić przysiady, podnoszenia i pchania na podstawowym poziomie. Każde z ćwiczeń w WOD-zie musi mieć swój powód i uzasadnienie. Zadaj sobie pytanie: czy workouty w tygodniu różniły się między sobą pod względem czasu trwania i intensywności? Czy były zajęcia, na których pracowałeś nad techniką i jakością wykonywania ruchów?

Doskonalenie umiejętności i techniki powinno odbywać się regularnie, zarówno w WOD-ach, jak i na osobnych sesjach treningowych.

5. System radzenia sobie z kontuzjami

Kontuzje się zdarzają. To jak radzisz sobie z kontuzją jest ważnym sygnałem. Każdy box powinien współpracować ze specjalistami z zakresu szeroko pojętego zdrowia [od tłumacza: fizjoterapeuta, masażysta, lekarz, dietetyk, itd.] Unikamy w ten sposób fałszywego przekonania, że trenerzy w boxie znają się na wszystkim. Profesjonalnym zachowaniem ze strony trenerów będzie sytuacja, kiedy w razie kontuzji, będą mogli skierować Cię do właściwego specjalisty.

Sygnałem alarmowym dla Ciebie powinna być sytuacja, kiedy mimo kontuzji, trener przekonuje Cię do treningu. W tedy powinieneś natychmiast opuścić takiego boxa. Ból, jest wskazówką, że coś jest nie tak i że potrzebujesz wizyty u wykwalifikowanego specjalisty.

6. Regularny kontakt

Trenerzy powinni być z Tobą w stałym kontakcie. Profesjonalny CrossFit box, nie działa jak typowy klub fitness według modelu biznesowego opartego na długo terminowych umowach z klientami i szybkim zwrocie z inwestycji. CrossFit to budowanie i podtrzymywanie relacji z trenującym. Czy Twój trener pamięta o czym rozmawialiście na ostatnim treningu? Czy rzeczywiście zależy mu abyś osiągał lepsze wyniki?

7. Poziom prowadzenia treningów

Jakość i poziom prowadzenia treningów dla każdego może znaczyć coś innego, ale jedna rzecz jest priorytetem w czasie zajęć – bezpieczeństwo. To znaczy, że nie można starszej osobie dać najwyższego boxa do wskakiwania na skrzynię, albo uczyć kippingu przy pompkach w staniu na rękach kogoś, kto ma problemy z utrzymaniem się w pozycji odwróconej (np. w staniu na rękach przy ścianie). Każdy z trenerów powinien umieć dobierać czytelne, zwięzłe i jasne wskazówki dla ćwiczących, które są odpowiednie do rodzaju aktywności, np.: przysiad ze sztangą wymaga, dynamicznego ruchu, a wiosłowanie 5 km na ergometrze spokoju i koncentracji.

8. Czystość i porządek

Czystość i porządek uważana jest za rzecz oczywistą. Nie ma żadnego usprawiedliwienia dla brudnego boxa. Sprzęt powinien być ułożony w taki sposób w trakcie zajęć, aby nie był zagrożeniem bezpieczeństwa dla ćwiczących i aby pozwalał na sprawne i kontrolowane prowadzenie zajęć.

9. Sukces

Zauważasz postęp? Czy jesteś dziś lepszy niż byłeś wczoraj? Drugim na liście priorytetów w boxie, po bezpieczeństwie, są wyniki. Jeżeli prawidłowo uprawiasz CrossFit, konsekwentnie trenujesz, dobrze się odżywiasz i odpowiednio się wysypiasz, to sprawy będą zmieniać się na lepsze. Czy Twój przysiad jest lepszy? Czy możesz zrobić więcej pompek niż kiedy zaczynałeś? Jeżeli nie robisz postępów, to coś musi zostać zmienione. Tym czymś jest Twój box.

10. Zabawa

Nie mówię o zabawie w stylu Disneylandu, ale jeżeli nie czerpiesz radości ze swoich treningów, to jaki to ma sens? Jeżeli wstajesz rano z łóżka z obrzydzeniem, to dlaczego to robisz? Rywalizujesz czy masz ambicje, żeby współzawodniczyć? A może traktujesz CrossFit, jako element poprawiający ogólną sprawność, potrzebną Ci w innej dyscyplinie sportowej? Trening w grupie, z osobami podobnie myślącymi zwiększy Twoją motywację. Skoncentruj się na Twoim „dlaczego to robię” i wykorzystuj to jako motywator.

11. Długowieczność

Musisz być szczęśliwy oraz zdrowy żeby trening był częścią Twojego życia. Jeżeli nie odnajdujesz tego w CrossFicie, coś musi zostać zmienione, może Twój box?

Źródło: http://breakingmuscle.com/functional-fitness/11-signs-of-a-great-crossfit-gym

Autor: Darren Twissell after ten years service in the British Army, Darren immigrated to Australia in 2006. During his military service he was employed as a recruit instructor where he discovered his passion for teaching. In 2012, Darren became the Co-Owner and Head Coach of CrossFit 8848 Strength & Conditioning. Darren has a passion for coaching and a constant desire to improve his skills.