Rafinowany biały cukier jest szkodliwy. To fakt. Czy możemy go zastąpić czymkolwiek, co byłoby nie tylko słodkie ale również zdrowe i bezpieczne dla naszego organizmu?

Na szczęście dla naszego podniebienia jest grupa naturalnych słodzików, które w pełni zastępują rolę cukru czy to w małej czarnej czy w torcie bezowo-czekoladowym.

Do naturalnych słodzików zaliczamy:

  • Melasę buraczaną
  • Syrop daktylowy
  • Syrop klonowy
  • Syrop ryżowy
  • Cukier kokosowy
  • Stevię
  • Ksylitol
  • Syrop z Yacon
  • Miód

Lista nie obejmuje sztucznych słodzików, które choć słodkie, są bardzo szkodliwe i negatywnie wpływają na nasze zdrowie. Na liście brakuje cukru brązowego, który w zasadzie niewiele ustępuje w szkodliwości białemu cukrowi. Wyróżnia go jedynie to, że nie jest poddany pełnemu procesowi rafinacji, dzięki czemu część minerałów pozostaje nie usunięta.

Na liście brakuje również syropu z agawy, który zdobywa polski rynek jak zdrowy zamiennik cukru. Syrop z agawy produkowany na skalę przemysłową jest również niezdrowy, a w swoim działaniu na organizm przypomina bardzo niebezpieczny i szkodliwy syrop fruktozowo-kukurydziany

Z listy powyżej, najciekawszymi słodzikami ze względu na działanie prozdrowotne są : stevia, ksylitol i syrop z Yacon.

Stevia– roślina w której znajduje się związek chemiczny stewiozyd , który jest 300 razy słodszy od białego cukru. Wysoka słodycz to nie jedyna zaleta tej roślinny. Stevia jest bardzo nisko kaloryczna i posiada niski indeks glikemiczny. Spożywana regularnie i przez dłuższy czas ma działanie antybakteryjne i przeciw grzybiczne.

Stewia jest powszechnie używana w krajach Dalekiego Wschodu, szczególnie w Japonii. W Europie została oficjalnie dopuszczona jako substancja słodząca w 2011.

Stewię możemy kupić w kilku formach:

  • suszone liście ( całe),
  • sproszkowane liście ( proszek)
  • w płynie
  • w kapsułkach.

Ksylitol– naturalny słodzik uzyskiwany z kory brzozy. Najczęściej spotykany w formie białego proszku. Ksylitol podobnie jak Stevia jest nisko kaloryczny i posiada niski indeks glikemiczny. Posiada silne działanie antybakteryjne, szczególnie korzystnie wpływa na usuwanie bakterii między zębowych. Jako słodzik zalecany jest dla diabetyków czy dla osób z zakłóconą tolerancją glukozy.

Yacon – Bulwy Yaconu uprawiane są w Ameryce Południowej na terenach Peru. Bulwa składa się głównie z cukrów złożonych , których nasz organizm nie jest w stanie przyswoić. Dzięki temu spożywanie Yaconunie podwyższa poziomu cukru we krwi.

Yacon jest silnym prebiotykiem, pożywieniem dla przyjaznych bakterii jelitowych odpowiedzialnych za właściwe trawienie oraz za wspomaganie w oczyszczaniu jelita grubego.

Badania wykazują, że dieta bogata w cukry złożone może pomóc w kontrolowaniu wagi, a także w chorobach układu krążenia.

Spożywanie yaconu ogranicza łaknienie oraz obniża poziom tłuszczy w naszym ciele. Yacon najczęściej występuję w postaci syropu lub suszonych płatków korzeni.

Wszystkie opisane naturalne zamienniki cukru mogą być swobodnie i bezpiecznie wykorzystywane w gotowaniu, pieczeniu, słodzeniu napojów gorących i chłodnych, bez utraty słodkiego smaku. Mają bardzo niski indeks glikemiczny.

Stevia i pozostałe słodziki najczęściej można kupić głównie w sklepach ze zdrową żywnością.

Czy wiesz że ….

…..rocznie przeciętny Polak zjada ok 40 kg, a jedna 0,5 l cola ma 10-12 kostek cukru.

Kamil