Written by 1:54 pm Technika

To nie wina CrossFitu, to system zachęt. | strefa WOD

To nie wina CrossFitu, to system zachęt.

To nie wina CrossFitu, to system zachęt.
Kilka tygodni temu trafiłem na artykuł „It’s Not CrossFit’s Fault, It’s the Reinforcement System” napisany przez profesora psychologii, jednocześnie entuzjastę fitnessu. Craig Marker postawił tezę, z którą zgadzam się w pełni, że wyścig po lepszy czas, czy większą ilość powtórzeń, może przysłonić nam główny cele z jakim przyszliśmy do CrossFit boxa, a jest to m.in. poprawienie naszej sprawności i kondycji.

Autor jest wykładowcą akademickim, potwierdza to co jest powszechne w szkołach i na uczelniach. Większość z nas skupia się na zaliczeniu, tzn. otrzymaniu lepszej oceny, czy zdaniu egzaminu, niż na zdobywaniu wiedzy.

Podobnie może być z zajęciami crossfitowymi. Porzucimy poprawną technikę, nie zrobimy dobrze powtórzenia, po to żeby tylko poprawić wynik, lub być lepszym od innych. Stracimy z oczu naszą motywację wewnętrzną, na rzecz kilku cyferek. Przestanie liczyć się proces, a zacznie liczyć tylko wynik.

Nie twierdzę, że wynik jest nieważny, wręcz przeciwnie, to jest jedyny sposób zmierzenia naszych postępów, są jednak inne elementy znacznie bardziej istotne.

To właściwa technika wykonania ćwiczenia oraz duma i radość z pokonania własnych słabości. Tego się trzymajmy z całych sił i nie puszczajmy, bo w przeciwnym razie stracimy najważniejszą rzecz: spełnienie i stan błogości po skończeniu WOD-a.

Warto zaznaczyć, że bardzo ważną rolę spełnia trener, który ma nas chronić przed zbłądzeniem w crossfitowej przygodzie.

To właśnie prowadzący ma nam cały czas przypominać o technice, poprawiać i studzić nasze ego nastawione na wynik, mówiąc w trakcie WOD-a „No Rep”.

Od siebie dodam, że fundamentem definicji sprawności fizycznej według założyciela CrossFitu jest zdrowie i sprawność fizyczna w długim okresie czasu.

Jeżeli więc teraz, dla kilku nędznych powtórzeń, poświęcimy technikę i poprawne wykonanie ćwiczenia, to wcześniej czy później, wróci to do nas jak bumerang w postaci kontuzji.

Źródło i oryginalny tekst: http://breakingmuscle.com/crossfit/its-not-crossfits-fault-its-the-reinforcement-system

Gregory Wega

(Visited 8 times, 1 visits today)

Last modified: 24 kwietnia, 2019

Close