Superfood – Super żywność. Czy istnieje naprawdę?

Super – ten przymiotnik intryguje bez względu na to do czego się odnosi. Super brzmi elektryzująco, to po prostu musi być najlepsze. Rzeczywistość wygląda jednak nieco inaczej. Zwykle jest to zabieg marketingowy, który ma przekonać i utwierdzić konsumenta, że to co nabył ma atrakcyjną cenę, jest dobre, skuteczne i niepowtarzalne.

W ostatnich latach na rynku zdrowej żywności w USA i Kanadzie pojawiło się kilkanaście produktów, potocznie nazywanymi Superfood – super żywnością.

Również w Polsce i Europie Zachodniej coraz częściej można spotkać się z tym określeniem i kupić tego typu produkty, głównie w sklepach z ekologiczną żywnością.

Co tak naprawdę kryje się pod tą nazwą? Dlaczego część żywności należy do tej elitarnej grupy, a pozostała nie? Jakiego typu są to produkty? Czy to jest kolejne sztucznie wykreowane hasło przez speców od sprzedaży, czy może rzeczywiście żywność o niespotykanych walorach odżywczych i właściwościach zdrowotnych? Na te pytania i wątpliwości znajdą Państwo odpowiedź w krótkiej charakterystyce wybranych produktów powszechnie uznawanych za Superfood.

Generalnie żywność uznawana za Superfood wyróżnia się od pozostałych produktów bardzo dużą ilością wybranych witamin, minerałów, aminokwasów, chlorofilu oraz ich wysoką absorpcją przez organizm. Wiele z nich jest bardzo silnymi antyutleniaczami oraz ma działanie hipoglikemiczne. To jest ich podstawowa zaleta, ale nie jedyna.

Regularne spożywanie wybranych produktów zaliczanych do super żywności ma szerokie spektrum działania na kondycję całego organizmu i jego narządów, dlatego dobrze jest orientować się w rodzajach i podstawowych właściwościach wybranych produktów, aby w zależności od naszych potrzeb dobrać odpowiedni.

Przeglądając literaturę na temat żywności, strony producentów i oferty sklepów internetowych z produktami Superfood, możemy wyodrębnić kilka grup, do których zaliczymy:

Green foods – zielony pokarm, do którego zaliczamy wszystkie produkty z alg, młodych traw, czy liści z zielonych warzyw.

Do tej grupy głównie należy spirulina, chlorella, trawa pszeniczna i jęczmienna, świeże liście szpinaku i różnych odmian sałaty, liście cykorii, liście i łodygi mniszka, zielona pietruszka, kiełki brokułów.

Podstawową cechą zielonego jedzenie jest bardzo wysoka zawartość chlorofilu oraz białka, beta- karotenu, wapnia i żelaza. W przypadku mikroalg dochodzi jeszcze obfitość w kwas gamma linolenowy (GLA) oraz kwasy nukleinowe (RNA/DNA).

Regularne spożywanie zieleniny odnawia tkanki i komórki przez co opóźnia się proces starzenia. Skutecznie oczyszcza organizm z toksyn i pozostałości po lekach. Dezaktywuje wiele karcerogenów (substancji powodujących raka). Stosowanie alg sprzyja rozwojowi właściwej flory bakteryjnej jelit oraz hamuje wzrost grzybów i drożdży.

Nasiona i ziarna – to bardzo szeroka grupa, a w niej są m.in.: nasiona Chia, surowe ziarna kakao, Maca, sezam.

Cechuje je duża zawartość kwasów nienasyconych Omega 3-6-9. Są bogate w aminokwasy, minerały i witaminy, są również silnymi antyoksydantami.

Spożywanie wybranych nasion i ziaren poprawia głównie działanie układu sercowo-naczyniowego, reguluje ciśnienie krwi i zmniejsza prawdopodobieństwo zatorów oraz udaru. Naturalne substancje chemiczne niektórych ziaren wzmacniają fizyczną wydolność i wytrzymałość organizmu. Część z nich pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie poprzez zwiększenie poziomu odczuwania szczęścia, jednocześnie ograniczając stres i niepokój.

Korzeń Maca i regularne jego spożywanie doskonale reguluje gospodarkę hormonalną.

Jagody – do tej grupy super żywności zaliczamy amazońskie Acai, polinezyjskie owoce Noni oraz tybetańskie Goji.

Wszystkie trzy owoce są bardzo silnymi antyutleniaczaniami. Obfitują w minerały i witaminy, szczególnie w witaminę C.

Owoce te są kompletnym źródłem białka. Spożywanie ich w postaci soku lub owoców przynosi wiele korzyści zdrowotnych, m.in.: wzmacnia system immunologiczny, reguluje stężenie cukru we krwi, obniża poziom cholesterolu. Jako antyoksydanty chronią organizm przed działaniem wolnych rodników.

Powyższa klasyfikacja jest umowna i stworzona na potrzeby artykułu w celu usystematyzowania produktów zaliczanych do Superfoods.

Należy zwrócić uwagę, że można byłoby rozszerzyć ten podział, ponieważ wielu producentów suplementów diety tworzy własne formuły super żywności. Nie ma to jednak większego sensu, ponieważ większość z nich jest oparta głównie na łączeniu kilku produktów z każdej wyżej wymienionej grupy.

Celowo zostały pominięte wybrane przyprawy, czy warzywa i owoce. Czosnek, kurkuma, imbir, kale, avocado i wiele innych mających silne właściwości lecznicze mogłoby również otrzymać etykietę super żywności. W ten sposób jednak, rozmylibyśmy systematykę tego terminu przyjętego przez rynek amerykański i kanadyjski.

Na zakończenie przypomnę, że Superfood jest określeniem niemedycznym o charakterze marketingowym, używanym w różnych kontekstach i żaden z produktów, zaliczanych do tej grupy nie powinien być traktowany jako cudowny środek leczniczy.

korekta
amk-logo-2-2898498

Kamil