Selen z witaminą E i C, tworzy filar systemu antyoksydacyjnego. W nadmiarze może nawet zabić. Czy ktoś o nim słyszał?.

W żywieniu człowiek najczęściej wspomina się o makro składnikach. Najpopularniejsze diety żonglują nimi sprawnie przekonując nas, że to właśnie ich sposób odżywania jest najzdrowszy i najbardziej właściwy. Stąd też mamy urodzaj diet wysokobiałkowych, nisko i wysoko węglowodanowych czy wysoki i niskotłuszczowych. Wszystkie te diety mają wspólny mianownik. W każdej z nich główną rolę odgrywają białka, tłuszcze oraz węglowodany, natomiast minerały i pierwiastki śladowe praktycznie są nieobecne. A szkoda.

Mikroskładniki , mają takie samo znaczenia dla kondycji naszego organizmu jak makro składniki i prawie zawsze mamy ich niedobór, co może być przyczyną wielu chorób.

Brak minerałów i pierwiastków śladowych może być przyczyną słabej reakcji na wolne rodniki, które mają destrukcyjny wpływ na procesy biochemiczne i fizjologiczne zachodzące w ludzkim organizmie, min. na regenerację powysiłkową i syntezę białek ustrojowych.

Jednym z głównych powodów znacznego wzrostu ilości wolnych rodników jest uprawianie sportu, szczególnie o tak wysokiej intensywności jak Crossfit.

Dlatego też każdy kto ćwiczy powinien poznać właściwości zdrowotne selenu i starać się uzupełniać jego poziom w organizmie.

Łosoś

Łosoś, tuńczyk i orzechy brazylijskie mogą być dobrymi źródłami selenu

Selen.

Pierwiastek śladowy, który przede wszystkim z witaminą E działa jako silny antyoksydant. Ma zastosowanie prewencyjnie w stosunku do wielu nowotworów szczególnie do : jelita grubego, prostaty, trzustki, żołądka i przełyku. Selen nie tylko sam jest antyoksydantem, ale bierze udział w wytwarzaniu glutationu, super wymiatacza wolnych rodników.

Selen bierze udział min. w syntezie hormonów wytwarzanych przez tarczycę, co ma kolosalne znaczenie w leczeniu min. choroby Hashimoto, jest niezbędny przy prawidłowym rozwoju płodu. A deficyt tego pierwiastka ma negatywny wpływ na wytwarzanie plemników i ich jakość.

Czysto sportowy aspekt właściwości Selen to oprócz usuwania wolnych rodników, selen łagodzi skutki katabolizmu wysiłkowe przez ograniczenie degradacji tkanki mięśniowej.

Jak widać selen odgrywa bardzo istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu i mimo że ten pierwiastek znajduje się w naturalnych produktach jak warzywa, zboża i mięso, to bardzo często cierpimy na jego niedobór. Powodów jest kilka. Spożywamy produkty, które mają znacznie mniej selenu niż jest deklarowane w różnych zestawieniach dotyczących ilości składników odżywczych w produktach. Niski poziom selenu w naturalnych produktach wynika z monokultury upraw oraz stosowania środków chemicznych , czego efektem jest wyjałowienie ziemi uprawnej i pozbawienie jej pierwiastków i minerałów. Inną przyczyną deficytu selenu może być zbyt wiele metali ciężkich w naszych organizmach z którymi selen się łączy i je neutralizuje.

Jak zwiększyć poziom selenu w organizmie ?

Przede wszystkim należy spożywać naturalne produkty, które potencjalnie zawierają najwięcej tego pierwiastka. Niekwestionowanym liderem pod względem zwartości selenu w 100 g produktu, są orzechy brazylijskie. Wystarczy spożywać dwa-trzy dziennie aby dostarczyć sobie dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Dużą ilość selenu zawiera mięso, ryby, orzechy i ziarna.

Na rynku suplementów dostępne są również preparaty z selenem. W tym przypadku zalecana jest ostrożność, ponieważ nadmiar selenu w długim okresie czasu może być toksyczna dla organizmu i powodować min. stany zapalne skóry i egzemy, wypadanie włosów oraz drażliwość . Aby ustrzec się przed skutkami przedawkowania warto przeprowadzić badania w laboratorium na poziom selenu w organizmie przed suplementacją , oraz w trakcie po 3-4 miesiącach.

Jedno jest jednak pewne, selen należy do bardzo ważnych pierwiastków niezbędnych dla naszego zdrowia, którego bardzo często nam brakuje, dlatego też warto zastanowić się nad jego suplementacją.

Kamil