Płaszczyzna czołowa – Rep i No Rep

Rep vs No Rep

Dziś dotkniemy tematu płaszczyzny czołowej w kontekście zaliczonego powtórzenia vs No Rep.

Płaszczyzna czołowa to pionowa linia przechodząca przez staw skokowy, kolanowy, biodrowy i barkowy którą spokojnie można „wirtualnie” przedłużyć sobie do pozycji overhead, gdzie ciężar zewnętrzny(np: sztanga, kettlebell) znajduje się nad głową. Dzieli nasze ciało na dwie połowy: przednią i tylnią.

Na pierwszym zdjęciu widać że pionowy rzut sztangi pada idealnie na pięty sportowca. Ramiona są wyprostowana, łokcie zablokowane, tułów jest napięty, pełen wyprost w stawach biodrowych i kolanowych. Ciężar sztangi jest osiowo przenoszony na podłoże.
REP – Powtórzenie Zaliczone – Dobre Powtórzenie.

Drugie zdjęcie pokazuje bardzo częsty błąd (wyraźny kąt w stawach biodrowych). Mimo, że stawy kolanowe są wyprostowane, stawy łokciowe są zablokowane, ramiona są proste biodro sportowca nie jest całkowicie otwarte co powoduje, że sztanga znajduje się przed płaszczyzną czołową (NIE JEST stabilnie podparta). W takiej sytuacji sztanga najprawdopodobniej spadnie na podłogę. Powtórzenie będzie nie zaliczone.
NO REP!!

Autor: Bartek Macek – Head coach CrossFit Mokotów

Gregory Wega