Home » Dieta i suplementy » Witamina E. Główny Antyoksydant.
Witamina E. Główny Antyoksydant.

Witamina E obok witaminy C, beta karotenu, oraz Q10 pełni rolę głównego przeciwutleniacza, który zapobiega szkodliwemu działaniu wolnych rodników i nadtlenków lipidowych powstających w dużych ilościach w trakcie wysiłku fizycznego.

Wolne rodniki powstające w nadmiarze w trakcie wysiłku fizycznego, niszczą błony komórkowe i zaburzają metabolizm energetyczny w mięśniach, co w konsekwencji prowadzi do zmęczenia i odczuwania bólu mięśni. Antyoksydacyjne działanie witaminy E skutecznie przeciwdziała takim sytuacjom i pośrednio wpływa na zmniejszenie zmęczenia oraz przyśpieszenia regenerację mięśni.

Działanie witaminy E nie ogranicza się wyłącznie do ochrony błony komórkowej przed wolnymi rodnikami. Wraz z selenem zapobiega stłuszczaniu narządów wewnętrznych min. wątroby. Witamina E również zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy i chorób nowotworowych.

Regularne spożywanie witaminy E w postaci nasion palmy, może spowodować usunięcie złogów cholesterolowych, a używanie tokotrienoli ( grupa związków uznawana za witaminę E)) obniżają poziom trój glicerydów.

Witamina E wpływa także na produkcję wielu hormonów. Jej trwały niedobór prowadzi do ograniczenia wydzielania hormonu gonadotropowego, co w dłuższym okresie może być przyczyną zwyrodnienia plemników, a u kobiet wywołać może zaburzenie ciąży. Witamina E w połączeniu z selenem i witaminą A, pomaga w leczeniu niedoboru androgenów u mężczyzn.

Jaką witaminę E zażywać ?

Pytanie nie jest bezzasadne, ponieważ witamina E to aż osiem związków i każdy z nich osobno może być i bardzo często jest nazywany witaminą E. Posiadanie wiedzy jaką witaminę E spożywamy, ma istotne znaczeni e na jej aktywność w organizmie i właściwości zdrowotne lub ich brak.

Witamina E składa się z dwóch grup : tokoferole i tokotrienole. Każda z tych grup dodatkowo dzieli się na podgrupy alfa, beta, delta, gamma. Ten podział ma istotne znaczenie , ponieważ informuje nas czy dana substancja nazywana Witaminą E, jest pochodzenia naturalnego czy syntetycznego.

Obecnie najczęściej sprzedaje się witaminę E w postaci alfa-tokoferoli lub dl-alfa-tokoferoli. Żadna z nich, a szczególnie ta druga, która jest uzyskiwana syntetycznie nie jest tak skuteczna i nie wykazuje takich właściwości zdrowotnych jakie przypisuje się witaminie E jak pozostałe substancje, szczególnie delta,gamma i alfa tokotrienol lub mieszanka tokoferoli.

Źródło witaminy E

Zanim sięgniemy po suplementy z witaminą E, warto najpierw skorzystać z niej w najbardziej naturalnej formie jakim jest pożywienie. Tłuszcze roślinne w postaci olejów oraz orzechów i nasion to bogactwo witaminy E. W przypadku olejów roślinnych należy pamiętać, aby spożywać je przede wszystkim jako dodatek do potraw, na zimno. Oleje muszą być nierafinowane i na zimno tłoczone. [ więcej o olejach znajdziesz tutaj „Oleje i oliwa. Na czym smażyć „?].

Oczywiście można też korzystać z suplementów z witaminą E. Przy wyborze odpowiedniej witaminy E, należy zwrócić uwagę czy i ile zawiera delta, gamma tokotrienoli i tokoferoli.

Na rynku suplementów są już dostępne witaminy E, które mają w sobie te wszystkie związki, niestety dość często zawierają też syntetyczną dl-alfa-tokoferol.

Dawkowanie.

Według specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia, dzienne zapotrzebowanie na witaminę E jest zróżnicowane i zależy od wielu czynników m.in. od formy jej występowania, zwartości nienasyconych kwasów tłuszczowych w pokarmie, od wieku, płci, stopnia wchłaniania w przewodzie pokarmowym, aktywności fizycznej, stanu zdrowia.

Średnia dawka u mężczyzn to 10 mg u mężczyzn, u kobiet 8 mg oraz 20-50 mg u osób starszych, po 75. roku życia. U osób bardzo aktywnych fizycznie i sportowców wyczynowych sugeruje się dzienne dawki na poziomie 30-50 mg , a nawet 100-300 mg dziennie.

Witaminę E z pożywienia trudno przedawkować, w przypadkach nadmiaru, witamina E jest metabolizowany i wydalana z organizmu.

Długotrwałe stosowanie dawek powyżej 1000 mg/dobę, może powodować osłabienie mięśni, bóle głowy, zmęczenie, zaburzenia jelitowe i zaburzenia widzenia.

Ze względu na szerokie spektrum działania i rolę jaką spełnia witamina E w naszym organizmie, witamina E powinna należeć do arsenału witamin branych pod uwagę w procesie suplementacji.

Kamil