Home » Artykuły » Crossfit – fundament, dwie piramidy i długa jednostka czasu.
Crossfit – fundament, dwie piramidy i długa jednostka czasu.

Czym jest Crossfit? …. i bardzo często, najpierw  leci formułka o ruchach funkcjonalnych, wielostawowych, wysokiej intensywności oraz stałej zmienności  itd. Co jest zgodne z prawdą, ponieważ na stronie CrossFit.com w jednym z pierwszych akapitów możesz przeczytać : „CrossFit is constantly varied functional movements performed at high intensity”.

Najczęściej definicja CrossFitu  rozpatrywana jest w kontekście ćwiczeń i sprawności fizycznej, co jest niestety, dużym skrótem myślowym, obdzierającym  ideę CrossFit z dwóch fundamentalnych elementów : jednostka czasu tzn.nasze zdrowie i sprawność fizyczna  w długim okresie czasu oraz odżywianie.

Zaniedbanie w precyzyjnym zdefiniowaniu czym jest CrossFit, leży przede wszystkim po naszej stronie, osób które prowadzą boxy oraz zajęcia.  Powód ?  Zapominamy o fundamentach,  podstawach które opisane są w materiałach dla uczestników seminariów dla prowadzących zajęcia CrossFit. Nasz grzech zaniechania w doprecyzowaniu czym jest CrossFit wśród osób biorących udział w zajęciach, jest bolesny i  kończy się najczęściej urazami i kontuzją.

Musimy pamiętać, że fundamentem  zdrowia,  to przede wszystkim nie ilość zrobionych pompek  czy maks. w C&J, ale to… co jemy na co dzień.

W takim razie co ma wspólnego CrossFit i odżywianie, skoro mówimy o Crossficie głównie przez pryzmat sprawności oraz ćwiczeń, intensywności i zmienności.

Paradoksalnie, wszystko.   mimo, że  Crossfit kojarzony jest przede wszystkim z aktywnością fizyczną to jego podstawą jest: odżywianie.
I nie będzie błędem, jeżeli zastosujemy skrót myślowy i stwierdzimy, że fundamentem CrossFitu jest to co jemy na co dzień .Radykalne uproszczenie, ale ma sens.

Piramida CrossFitu.
Spójrzmy na piramidę CrossFitu (źródło; CrossFit)  opisującą naszą sprawność, nasze bycie Fit. Podstawa piramidy to odżywianie.  Fundament  naszego zdrowia. Od tego należy zaczynać i nie chodzi tutaj o przechodzenie na ścisłą dietę. Na początek wystarczy druga piramida .

Idąc dalej, piramida CrossFitu wskazuje nam kierunek prowadzenia zajęć, priorytet w programowaniu treningów.  Jeżeli doprecyzujemy poszczególne poziomy piramidy, o odpowiednio  dobrane ćwiczenia i progresje, jesteśmy w stanie tak przygotować zajęcia crossfitowe, że idea sprawności fizycznej w długim okresie czasu, jest realna do osiągnięcia.

Piramida Żywienia
Jeżeli jeszcze dookreślimy fundament  piramidy CrossFItu, drugą piramidą dot. Żywienia tzn.: Co jest tak naprawdę najważniejsze w odżywianiu min; ➡odrzucenie nie tylko śmieciowego jedzenia, ale przede wszystkim alergenów
produktów które nas uczulają, do tego zadbamy o ➡ilość i czas spożywania posiłków, i
wreszcie przestaniemy wierzyć w zbawienną moc ➡suplementów, które naturalnie mogą
pojawić się w naszym cyklu żywieniowym, ale wyłącznie jako uzupełnienie, w określonych ilościach i tylko wybrane.

…  oraz  dodamy „CrossFit is constantly varied functional movements performed at high intensity”. I zamkniemy wszystko w klamerce długiej jednostce czasu.

To według mnie będziemy blisko tego co można  zdefiniować pod pojęciem CrossFitu.

Banalnie proste, a mimo to tak sobie to komplikujemy.

Gregory Wega