Home » Dieta i odżywianie » Burak – król wytrzymałości
Burak – król wytrzymałości

Każdy, kto uprawia sport, rekreacyjnie czy zawodowo, dąży to polepszenia swoich wyników i osiągnięć sportowych. W dobie ogólnodostępnego internetu mamy możliwość skorzystania z oceanu informacji i narzędzi, które pozwalają przesunąć granicę naszych możliwości.  Począwszy od dziesiątek spersonalizowanych diet, przez specjalistyczne treningi i aplikacje analizujące każdy nasz ruch w trakcie wysiłku, a kończąc na stosowaniu kosmicznej technologii w sprzęcie sportowym. W tym bogactwie wyboru nasza uwaga zostaje skutecznie rozproszona, a szkoda. Pierwszym z brzegu przykładem są wszystkie żele, napoje czy batony, które mają nam dostarczyć białka i węglowodanów w skoncentrowanej dawce, a od strony funkcjonalnej ich zadaniem jest szybko odżywić, dodać energii i zwiększyć naszą wytrzymałość.  Każdy taki produkt jest ładnie opakowany, zwykle z rzucającym się w oczy napisem ile zawiera białka czy węglowodanów. Zakup jest łatwy i przyjemny, podparty natomiast, nie zawsze słuszną wiarą w to co obiecał producent, że batonik czy żel nas zregeneruje, doda siły i jeszcze zwiększy masę mięśniową.

Co w takim razie, w zestawieniu z całą gamą nowoczesnych suplementów i odżywek dla sportowców, może zaoferować burak? Pytanie nie jest bezzasadne. Mimo, iż jest równie łatwy w zakupie co gotowe produkty, to jednak jego przyrządzenie czasami wymaga od nas nieco wysiłku, ale wysiłek ten zostanie w pełni wynagrodzony.  Jeżeli przyjrzymy się dokładnie burakowi, to okaże się, że jego spożywanie w formie soku (który dostępny jest w niemalże każdym większym sklepie), może przynieść znacznie lepszy efekt w zwiększaniu wytrzymałości niż wszystkie żele i batony razem wzięte. Dzieje się tak, ponieważ burak jest bogaty w azotany – związek chemiczny, który w naszym organizmie zamienia się w tlenek azotu i to właśnie on ma taki korzystny wpływ na naszą wydolność. Tlenek azotu przyczynia się również do rozszerzania naczyń krwionośnych, a to skutecznie obniża ciśnienie krwi i pozwala krwiu swobodnie przepływac przez organizm. Azotany wpływają również korzystnie na dotlenienie i ukrwienie mięśni oraz mózgu.

Każdy, kto chciałby zwiększyć swoją wydolność i wytrzymałość powinien spróbować zaprzyjaźnić się z sokiem z buraka, czy to kwaszonym i bio, czy samodzielnie wyciśniętym w domowej sokowirówce.

Warto również wspomnieć o betalaninie, pigmencie, który nadaje burakowi jego unikalny wygląd.. (i tu można dopisać więcej :)).

Gregory Wega